کیسه صفرا چیست و چه وظیفه ای دارد؟>

کیسه صفرا چیست؟

در ناحیه یک چهارم بالایی سمت راست شکم می باشد. کیسه صفرا در واقع کیسه کوچکی است که صفرای تولیدشده در کبد در آن جمع می شود .

محل قرار گرفتن این کیسه در زیر کبد است که به سمت راست کیسه صفرا به کبد وصل است، و اندازه ام تقریباّ چهار اینچ (حدود 10cm) و گلابی شکل و کشیده است. در حقیقت کیسه صفرا، ذخیره کننده صفرا می باشد که به تجزیه و هضم چربی هایی که افراد مصرف می کنند کمک می کند .


قابل ذکر است که کیسه صفرا صفرا تولید نمی کند بلکه صفرایی که در حال حاضر توسط بدن استفاده نمی شود را ذخیره می کند.
در اصل کبد صفرا است که را تولید می کند که از کانال های صفراوی به کیسه صفرا منتقل می کند .
نحوه عمل کرد کیسه صفرا به این صورت است که بعد از یک وعده غذایی،زمانی که روده کوچک هورمون کوله سیستوکینین را ترشح می کند ،صفرا از کیسه صفرا، آزاد می شود.سپس صفرا به درون روده کوچک انتقال می دهد و سبب تجزیه چربی ها می شود. 
باید گفت که کیسه صفرا عضوی است که بدن می تواند بدون آن زنده بماند.زیرا که توانایی دارد که صفرای اضافی را از طریق مجاری صفرایی ذخیره نماید .

صفرا چیست

صفرا مایع زرد رنگ ، آبکی و تلخ که توسط سلول های کبد ساخته می شود و توسط لوله های باریکی به کیسه صفرا و روده کوچک می ریزد،صفرا نام دارد . صفرا مایعی است که در کبد ساخته شده و در کیسه صفرا ذخیره و تغلیظ می شود، تا موقعی که بدن نیاز به هضم چربی ها پیدا کند.
هنگامی که کیسه صفرا منقبض شده وصفرا را از طریق مجاری صفراوی به داخل روده کوچک ریخته می شود ، جایی که صفرا به هضم چربی ها کمک می کند. 
صفرا از آب، کلسترول، نمک های صفراوی، پروتئین ها و بیلی روبین تشکیل شده است

عوامل ایجاد کننده ناراحتی در صفرا

سنگهای کیسه صفرا 

سرطان کیسه صفرا
کولیک صفراوی
سوراخ شدن کیسه صفرا
سیاه شدن و از بین رفتن نسج کیسه صفرا 
التهاب پانکراس

نشانه های بیماری های کیسه صفرا

درد شدید شکمی دردی که به شانه راست می زند و گاهی کمر را نیز درگیر می کند. معمولا این درد که بعد از خوردن غذا چرب در شکم احساس می شود .
دردی که تیز است و معمولا با کشیدن نفس عمیق تشدید می شود .
احساس درد در قفسه سینه 
سوزش سر دل، سوء هاضمه و زیاد شدن گاز معده و همچنین احساس پری در شکم داشتن حالت تهوع، استفراغ و تب و لرز، زردی پوست و چشم ها 
تغییر رنگ غیر طبیعی مدفوع