ویروس کوید – 19

ویروس کوید – 19 چیست؟

این بیماری درنتیجه نوعی از کروناویروس که برای اولین بار در دسامبر 2019 در یوهان چین دیده‌شده است، ایجاد گردیده است. علت این بیماری به‌سرعت به‌عنوان نوعی از کروناویروس جدید شناخته شد و به سریعاً به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرد.

سازمان بهداشت جهانی در 11 فوریه 2019 نام رسمی این بیماری را covid-19 اعلام کرد که ورژن کوتاه شده‌ای از coronavirus disease 2019 بود. WHO خاطرنشان کرد که این ویروس معین می‌تواند عامل بیماری به نام کوید 19 شود.

اما نام رسمی این ویروس طبق اعلام کمیته بین‌المللی تاکسودرمی ویروس‌ها ” سندرم حاد تنفسی کروناویروس 2 ” یا SARS-CoV-2 اعلام شد  زیرا این بیماری با ویروسی که در 2003 با عنوان SARS شیوع پیدا کرد در ارتباط است. اگرچه، برای اجتناب از تداخل اسمی و اشتباه گرفتن این دو ویروس باهم سازمان بهداشت جهانی نام عمومی covid-19 را برای آن انتخاب کرد.

در ابتدای شیوع، سازمان بهداشت جهانی این ویروس را 2019-nCoV نام‌گذاری کرد و البته این نام هنوز هم کاربرد دارد.

ویروس کوید – 19

تعریف سازمان بهداشت جهانی از افرادی که به  covid-19 مبتلا شده‌اند، اشخاصی هستند که نتایج تست آزمایشگاهی آن‌ها عفونت با این ویروس را در کنار علائم بالینی نشان می‌دهد. البته طی گزارشات اخیر، در چین افرادی شناخته‌شده‌اند که علی‌رغم اینکه تست آزمایشگاهی آن‌ها منفی بود‌ه است اما تمام علائم کرونا را نشان می‌دهند!

شایع‌ترین علائم گزارش‌شده شامل تب، سرفه‌های خشک و خستگی عمومی بدن هست که در موارد خفیف تا متوسط آن افراد دچار آبریزش بینی و یا خشکی گلو است. و در اغلب شرایط حاد این بیماری، افراد دچار تنگی نفس و ضعف شدید بدنی می‌گردند و برخی جان خود را از دست می‌دهند.

در 11 مارس 2020، سازمان بهداشت جهانی شیوع این بیماری باید به‌عنوان بیماری همه‌گیر (pandemic) موردتوجه قرار گیرد – واژه‌ای که هیچ توافق جهانی برای تعریف آن وجود ندارد اما به معنای این است که کشورهای متعدد تحت تأثیر این دسته از بیماری‌ها قرار می‌گیرند و می‌تواند عامل مرگ آن‌ها شود.

محاسبه میزان خطر مرگ‌ومیر این بیماری کار دشواری است. زیرا افراد زیادی هستند که علائم این بیماری را پیدا کرده‌اند اما سپس بهبود پیداکرده‌اند. و برخی از کشورها مثل آمریکا، تعداد افراد مشکوک به ابتلا در آن روزبه‌روز در حال افزایش است. در مطالعه محدودی که بر روی افرادی که در یوهان چین به این ویروس مبتلا شده‌اند انجام شد دیده شد که خطر مرگ به سن و سال، وجود بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، امراض قلبی و عروقی، افرادی که مشکل انعقاد خون دارند و یا علائم مسمومیت عفونی دارند بیشتر خواهد بود.

قابل‌توجه است که کودکان کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا حاد به کرونا ویروس جدید قرار دارند که شاید درنتیجه پاسخ‌های ایمنی کمتر قدرتمند در آن‌ها باشد.